پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5554
-
الف
+

خانواده در تولیدات تلویزیون جایگاهش را از دست داده

آتش تقی‌پور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با آی‌فیلم از احوال این روزهایش گفت.

 

برخلاف افرادی که در گذشته بر اساس ذوق و علاقه وارد وادی هنر شدند او تحصیل کرده این رشته است. از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد و قدم بر صحنه تئاتر گذاشت. مخاطبان در این سالها بیشتر او را در آثار کمدی و طنز به یاد می آورند حال آنکه آتش تقی پور تجربه حضور در تولیدات فاخر و جدی تلویزیون و همکاری با بسیاری از هنرمندان  مهم و نامدار  این مرز و بوم را دارد ،هنرمندانی که آثاری همچون «پهلوانان نمی میرند»، «سربه داران»،« روزگاری روزگاری» ،«تفنگ سرپر»  و...را برای مردم جاودانه کردند. این هنرمند نام آشنا این روزها مانند بسیاری از پیشکسوتان با بی مهری مواجه شده است و در تنهایی اوقاتش را با مطالعه و نوشتن می گذراند.

 

آتش تقی پور بازیگری که سال ها در صحنه تئاتر حضور فعال داشته و در بسیاری از فیلم ها و سریال ها خوش درخشیده این روزها کم کار است و کمتر او را در مجموعه های تلوزیونی می بینیم، خودتان را بازنشسته کرده اید؟

در کار ما بازنشستگی معنا ندارد !البته من جز افرادی هستم که سعی می کنم همیشه کار کنم اما باید پذیرفت که ظاهرا بود و نبود ما برای مسئولان اهمیتی ندارد. من تا یک ماه پیش در خمینی شهر اصفهان در نمایشی بازی می کردم . حالا هم  قرار است از چند روز دیگر در خدمت آقای سعید سلطانی در سریال «ستایش 3» بازی کنم. اگر کار نکنم دچار افسردگی می شوم به همین دلیل تلاشم بر این است که حتما کار کنم و خانه نشین نباشم.

مخاطبان خاطرات خوبی از حضور شما در تلویزیون دارند، از سریال سربداران که کاری فاخر و تاریخی بود تا کار خاطره انگیز پهلوانان نمی میرند ومجموعه های طنز که با حضور شما شیرینی دیگری داشت. با این حال مدتهاست در کار چشمگیری در حد و اندازه  مجموعه هایی که اشاره شد حضور نداشته اید به نظر شما چرا دیگر تولیدات تلویزیون مثل گذشته نیست؟

بله من احساس می کنم تولیدات تلویزیونی و سینمایی در این سال ها بسیار کم شده، بسیاری از کارگردانان مهم و طراز اول بی کار هستند و خانه نشین شده اند.مدتی پیش در سریال معمای شاه بازی کردم که حاشیه های فراوانی برای من داشت و خودم هم از این کار راضی نبودم. بعد از این مجموعه پیشنهادی نداشتم جز نقش های کوتاه که هر از گاهی پیشنهاد می شود. تلویزیون تولیدات فاخر فراوانی داشت که در حال حاضر تعطیل شده است. می گویند بودجه نیست ، پول نیست و..همین کم شدن ساخته ها باعث بیکاری و کم کاری بسیاری از هنرمندان شده است.

چه اتفاقی در روند ساخت سریال معمای شاه رخ داد که شما را دلزده کرد؟

وقتی به من پیشنهاد شد ناراضی نبودم و پذیرفتم در این کار بازی کنم اما بعد ها تعدادی از دیالوگ های من عوض شد. از من خواستند حرف هایی بزنم که واقعیت تاریخی نداشت و من هم قبول نکردم اما ظاهرا با وجود امتناع من آن دیالوگ ها در کار گنجاده شد و این مرا دلخور کرد.

با وجود تجربیات فراوان در حوزه بازیگری ترجیح می دهید با هم نسلان خود و هنرمندان با تجربه کار کنید یا از پیشنهاد جوانان برای همکاری استقبال می کنید؟

اتفاقا کار باجوانان را دوست دارم و استقبال می کنم البته انتظار دارم بعد از پنجاه سال سابقه،جایگاه من در کارها حفظ شود . مدتی پیش در تماشاخانه انتظامی در نمایشی بازی کردم که کارگردان جوانی داشت و اتفاقا از پیشنهادات من با روی باز استقبال کردو نتیجه هم خوب بود. مخاطبان آن نمایش را دوست داشتند. کار با جوانان برای من سرشار از انرژی های خوب و انگیزه است.

مردم شما را در هم کارهای طنز دیده اند و هم در کارهای تاریخی و جدی ، در هر دو ژانر هم درخشیده اید،خودتان حضور در کارهای طنز را بیشتر می پسندید یا جدی؟

جدی ترین آدمها خنده دار ترین آدمها هستند!طنز اساسا کار ساده ای نیست. برایم فرقی ندارد و همه چیز بستگی به نقش دارد و اینکه کارگردان چه چیزی از من طلب می کند. مثلا در سریال مدرس من نقش رضا شاه را داشتم بعد از بازی به من می گفتند طوری کار کردی که از رضا شاه فیلسوف ساختی ! دلیلش نوع بازی، دیالوگ ها و شیوه روایی داستان بود. البته این بازی من پخش نشد اما من سعی کرده ام در هر نقشی بهترین را ارائه دهم.

در این سال ها بازخوردی که از مردم گرفتید چه طور بوده کدام یک از کارهای شما را بیشتر از بقیه دوست داشتند؟

هر کاری ویژگی های خود را دارد اما مردم مجموعه های طنز را بیشتر دوست دارند و بیشترهم در ذهن شان مانده است.مثلا سریال تعطیلات خوش بگذرد و سریال نی لبک برای مردم خیلی جذاب بود. سریال همسایه را که بازی کردم مردم خیلی دوست داشتند و در کوچه و خیابان هر جا مرا می دیدند ابراز لطف می کردند.

مدتی است شبکه آی فیلم سریال پهلوان را پخش می کند و نکته جذاب این مجموعه بازی شما با تعدادی نوجوان است که نشان می دهد ارتباط خوبی با این گروه سنی دارید...

بله پهلوان را در اراک بازی کردم و خیلی خوب این سریال را به خاطر دارم. من بچه ها را خیلی دوست دارم . بچه ها در بازی همیشه راحت هستند و خودسانسوری ندارند. در حوزه کودک و نوجوان زیاد کار کردم و اتفاقا همیشه دیده و با استقبال مواجه شده است. متاسفم که ما در این مملکت به کودکان اهمیت نمی دهیم و نمی دانیم فردای کودکان از امروز ساخته می شود. سال هاست در زمینه کودک و نوجوان کار قابل تاملی نداشته ایم و یاد مان رفته تا 7 سالگی اندیشه و تفکر هر فردی ساخته می شود و تا آخر عمر با اوست.

بازی در این مجموعه صرفا به دلیل کار با  کودک و نوجوان پذیرفتید؟

عوامل مجموعه را می شناختم، کار با بچه ها هم که همیشه جذاب است و من هم طرفدار حضور در کارها کودک و نوجوانم  اما در این مجموعه پسری بازی می کرد که با وجود جثه کوچک  و سن کم- حدود 14 سال سن داشت - بسیار با استعداد بود. آنقدر برایم جالب بود که  بعدها با مجید قناد هم صحبت کردم که از او در کارهای کودک استفاده کند و مجید قناد این کار را نکرد و حیف شد چون پسر بسیار با استعددی بود.

آتش تقی پور از شرایط این روزهای خود راضی است؟

راضی نیستم.بیشترهنرمندان پیشکسوت بیکار هستند و همین بیکاری زمینه بسیاری از مشکلات است.ظاهرا این روزها در سریال های  ایرانی از عمو و پدر و پدربزرگ و دایی خبری نیست !خانواده در تولیدات تلویزیون رنگ باخته و جایگاهی ندارد ،در سریال ها  هیچ استفاده ای از ما نمی شود . سریال ها همه دختر پسری و موضوعات عشقی و خیانت و ... دارند. هر چند من به جوانان اعتقاد دارم و می دانم باید کار کنند اما افرادی مثل من که سال ها عمر خود را در این عرصه وقف کرده اند چه می شوند؟ جایگاه ما کجاست؟ با این شرایط هرکسی بازنشسته شد باید از دنیا برود. حتی در شهرم ارومیه از تجربیات من استفاده نمی شود حداقل مسئولان  شهرمان می توانستند ماهی یک بار به عنوان کارشناس از من و امثال من استفاده کرد. اما انگار نه نگار، خیلی دوست دارم تجربیاتم را با جوانترها و افرادی که به بازیگری علاقه دارند به اشتراک بگذارم .من این تجربیات را به راحتی به دست نیاورده ام اما کسی قدر می داند؟الان در  بعضی از مراکز فرهنگی و فرهنگسراها کلاس هایی می گذارند تا به افراد با سن بالا روحیه دهند و..اما در عرصه هنر هیچ خبری نیست. فراموش می شوی تا روزی که بشوند مرده ای...

شما هم دچار حس افسردگی شده اید؟

سعی می کنم در زمان بیکاری بنویسم . برای دل خودم و البته به زبان آذری هم می نویسم. تلاش می کنم خودم را از پا نیندازم و بی کار نباشم اما این حس برای همه ما وجود دارد. بعید می دانم از هم نسلان من کسی شرایط خوبی داشته باشد . در شرایطی که این همه بحران و مشکل داریم مثل مشکل آب، مسائل اقتصادی و..هنرمندان پیشکسوت با شرایط بدتری زدگی می کنند.

با این تفاسیر گذران زندگی چه گونه است؟

سخت است. من بازنشسته اداره تئاترم و حدود یک میلیون و ششصد هزر تومان حقوق می گیرم. اگر قرار بود اجاره بدهم که بیچاره می شدم.این روزها من و امثال من با شنیدن اخبار مربوط  به این همه اختلاس و..دچار غصه می شویم. من سعی می کنم زندگی کنم و تلاشم را می کنم .در این سن و سالاز مدیران می خواهم به مردم توجه کنند. در حال حاضر هنرمندان را دست بندی کرده اند به خودی ها و غیر خودی ها...چرا باید این اتفاق بیفتد؟ همه ما ایرانی هستیم و کشورمان را دوست داریم ، من و همدوره ای هایم می خواهیم تا زنده هستیم فعالیت کنیم در همین چارچوب... خود من سعی می کنم ساده زندگی کنم اما حق من و هم نسلانم که سال ها بی چشم داشت خدمت کردیم و مردم را شاد کردم فراموشی نیست..

گفت و گو: غزل نهانی

نظر شما
ارسال نظر